Autor  

Najlepsza metoda wyostrzania zdjęć w Photoshopie


Filtr górnoprzepustowy, w angielskiej wersji programu — High Pass, jest jedną z moich ulubionych metod wyostrzania. I nie tylko, ale ten temat planuję omówić przy innej okazji. Działanie tego filtra jest bardzo proste i jego ustawienia zawierają tylko jeden suwak, który definiuje parametr Promień. Żeby uzyskać naprawdę fajny efekt wyostrzenia, powinniśmy go ustawiać na niezbyt wysokie wartości. Wtedy filtr zachowuje na zdjęciu szczegóły przy krawędziach, pomijając gładkie elementy obrazu. Niestety nie da się określić, czy powinno to być 0,1, czy też 2 piksele. Po prostu trzeba dobrze wyczuć sytuacje i samemu zdecydować jaki efekt chcemy otrzymać. Ponadto ma jeszcze jedną sporą zaletę — efekt wyostrzenia tworzony jest na osobnej warstwie, więc np. przy pomocy maski bitmapowej możemy kontrolować czy chcemy wyostrzać wszystko, czy tylko konkretne obszary. Jak go wykorzystać skutecznie? Zaraz się przekonacie.

Jak wyostrzać zdjęcia filtrem High Pass?
Metodę na wyostrzenie, którą opisałam wyżej, musimy dostosować sobie do wielkości zdjęcia. To w moim tutorialu ma 1400 pikseli szerokości. Wymiary zdjęcia oraz jego elementy będą determinowały jaką wartość ustawimy w opcji omawianej w typ poście.

Krok 1
Zacznijmy od tego, co napisałam w pierwszym akapicie — wyostrzenie działa na duplikacie warstwy. Dlatego w pierwszym kroku należy powielić wybraną warstwę Tło. Można to zrobić klikając na nią prawym klawiszem myszy na liście warstw i wybierając Powiel lub skorzystać ze skrótu klawiszowego CTRL+J (lub ⌘+J na Mac’u).

Krok 2
Jesteśmy teraz na duplikacie warstwy i to na nim będziemy wykonywać dalsze działania.

Krok 3
Z menu głównego wybieramy Filtr -> Inne -> Górnoprzepustowy (ang. Filter -> Other -> High Pass)

Krok 4
W okienku z filtrem ustawiamy taki parametr, który pokaże wyraźne krawędzie, ale ich nie „przerysuje”. Należy wybierać małe wartości, ponieważ filtr będzie wykrywał krawędzie na zdjęciu, a im większy promień tym szersza detekcja — i co za tym idzie — mocniejszy efekt, a nam zależy na naturalnym wyostrzeniu.

Krok 5
Szara warstwa niewątpliwie nie jest tym, do czego dążymy, dlatego wciąż działając na kopii, nadajemy jej tryb mieszkania Nakładka (ang. Overlay) lub Łagodne Światło (ang. Soft Light). Ta pierwsza da znacznie mocniejszy efekt, więc sami decydujemy które mieszanie bardziej nam pasuje. Ja zostaję przy Nakładce.

Gotowe!

I koniec! Proste, prawda? Możecie sami zadecydować i jeśli jest taka potrzeba, powielić szarą warstwę z filtrem i wzmocnić efekt. Natomiast jeżeli chcemy złagodzić ostrość krawędzi, wystarczy, że zmniejszymy warstwie krycie.

Działanie z maską

Aby otrzymać punktowe wyostrzenie, wystarczy, że do szarej warstwy dodamy maskę bitmapową. Możemy na niej zamalować elementy, których wyostrzenia nie chcemy lub chcemy je zmniejszyć.
Dajcie znać jak radzicie sobie z maskami, może przydałby się poradnik jak z nimi pracować?

Enjoy!!

dr inż. Magda Mirkowicz
O Autorze

Doktor nauk o mediach, inżynier Informatyki Stosowanej. Zajmuje się profesjonalnym projektowaniem grafiki użytkowej. Od kilkunastu lat wykłada na największym kierunku Grafika w Polsce.

PODOBNE WPISY

Najczęstsze błędy typograficzne
June 06, 2022
Najczęstsze błędy przy dodawaniu zdjęć do grafik
May 24, 2022
Jak zrobić złoty wydruk na domowej drukarce?
Jak zrobić złoty wydruk na domowej drukarce?
November 08, 2018
18 kart do zdjęć na Instagram — do druku
18 kart do zdjęć na Instagram — do druku
May 08, 2018
Jak o mały włos nie zostałam... księgową! Zawód grafika komputerowego
Jak o mały włos nie zostałam… księgową! Zawód grafika komputerowego
March 19, 2018
Moich 6 instagramowych sekretów, których nie powinnam zdradzać
Moich 6 instagramowych sekretów, których nie powinnam zdradzać
November 06, 2017
Opowiedz 21 szczęśliwych historii — 21 kart do druku
Opowiedz 21 szczęśliwych historii — 21 kart do druku
August 22, 2017
Jak zrobić logo?
January 09, 2017
Tekst po okręgu w Photoshopie
December 16, 2016