Autor  

Jak dobierać do siebie kroje pisma – 3 proste zasady


Łączenie fontów w pary to jedna z pierwszych rzeczy, które chcemy poznać, kiedy zaczynamy pracować z tekstem. Poruszyłam już kiedyś ten temat we wpisie z podstawowymi zasadami dotyczącymi typografii, ale było to jedynie liźnięcie zagadnienia. Dzisiaj postanowiłam rozwinąć ten wątek tamtego artykułu. W tym poście przedstawiam 3 zasady, których moim zdaniem warto się trzymać, żeby prawidłowo, czytelnie i profesjonalnie sformatować treść, w której chcemy zastosować różne kroje pisma.

Z dobieraniem do siebie krojów pisma jest jak z zestawianiem ze sobą kolorów. Wiele osób jest po prostu dobrymi kolorystami z natury. Podobnie jest z typografią. Są tacy, którzy mają niezwykłą płynność w zestawianiu ze sobą krojów pisma, innych trzeba naprowadzić na odpowiednie rozwiązania. Gotowe narzędzia, które pomagają w wyborze, są fajne, ale… No właśnie! Po pierwsze — nie zawierają całej bazy krojów, które mamy na swoim komputerze. Mogą jedynie nakierować na to jak je dobierać. A po drugie — jeśli nie znamy zasad, z których wynikają, to samodzielne dobieranie będzie jedynie kopiowaniem rozwiązań podanych przez innych. Są one oczywiście bardzo pomocne, ale kiedy chcemy przejść z poziomu początkującego nieco wyżej, to warto wiedzieć jakie są główne zasady dobierania krojów pisma w pary.


1.
WYBIERAJ MAX. DWA FONTY DO JEDNEGO PROJEKTU

Oczywiście dużo łatwiej wybrać prostą ścieżkę i napisać wszystko jednym krojem pisma. I to rozwiązanie wystarczyłoby w większości przypadków. Naprawdę! Uważam, że nie ma co się bać wybrania jednego fontu do projektu, a nawet pokusiłabym się o określenie tego jako dojrzałości w projektowaniu.

Mamy jednak pewną potrzebę urozmaicania treści, a poza ilustracjami czy zdjęciami, fonty są po prostu naturalnym wyborem. Początkującym zdarza się przeholować, już nawet pomijając to, że dopasowują je w pary źle, to po prostu wybierają ich zbyt wiele do jednego projektu. Dwa fonty w jednym projekcie to naprawdę wystarczająca ilość, zwłaszcza, że tekst urozmaicony jest o różne inne elementy, które wymieniłam wcześniej. Wynika to z wielu różnych względów, ale moim zdaniem najlepszym argumentem jest zasada unikania podwójnych wyróżnień.

Na czym ona polega? Jeśli chcemy coś wyróżnić, położyć na coś nacisk albo pokazać, że pełni inną funkcję w tekście (np. jest nagłówkiem albo linkiem w przypadku strony www) — wystarczy, że zaznaczymy to raz: zmieniając kolor lub pogrubiając. Nie ma sensu pochylać, podkreślać i powiększać, już jedna zmiana da odbiorcy sygnał, że ma na nią zwrócić uwagę. To samo można odnieść do dobierania fontów — dwa wystarczą! Jeden dobierzmy do tekstu akapitowego, a drugi dla nagłówków, to w zupełności wystarczy.


2.
ŁĄCZ NA ZASADZIE KONTRASTU

Dla początkujących (i dla zaawansowanych również!) istnieje jedna ważna wskazówka, która idealnie naprowadza na to jak zestawić kroje pisma, żeby “nie gryzły się ze sobą”. Jest to dobieranie fontów, które ze sobą kontrastują. Co właściwie się pod tym kryje? Najpierw musimy rozebrać kroje pisma na części pierwsze, czyli poznać klasyfikację krojów pisma. Pisałam już o niej kilka razy, ale przypomnę jak to wygląda. Podstawowo rozróżnia się 3 rodzaje krojów pisma:

  • szeryfowe, czyli te z “dodatkowymi elementami” przy znakach
  • bezszeryfowe, pozbawione wszelkich ozdobników
  • pisanki, czyli fonty ozdobne lub imitujące pismo ręczne

Najbardziej klasycznym zestawieniem fontów kontrastujących ze sobą jest dobranie fontu szeryfowego z bezszeryfowym. Są to znacznie różniące się od siebie kroje pisma i o to w tej zasadzie chodzi. Jeśli wybralibyśmy dwa szeryfowe kroje, w dodatku podobne do siebie, to może to wyglądać na błąd, w którym coś nam się źle wydrukowało albo załadowało na stronie internetowej. Dotyczy to też oczywiście krojów bezszeryfowych i pisanek.

Podstawowe zasady dobierania krojów pokażę na modelu nagłówek + akapit,
gdzie pierwszy w poniższych parach stoi nagłówek, a drugi akapit:


Jak to wygląda w praktyce? Najlepiej jest wybrać model, w którym jeden krój pisma wybieramy sobie dla nagłówków, a drugi dla tekstów akapitowych. Przy dobraniu ich według powyższych par — praktycznie nie ma możliwości, żeby się potknąć.

Czy łączenie ze sobą dwóch fontów bezszeryfowych albo dwóch szeryfowych jest wykluczone? Oczywiście, że nie! Można zestawić jedne i drugie ze sobą, o ile zostanie zachowana zasada kontrastu. Może to być np. font gruby i wysoki z cienkim i szerokim. Raczej unika się łączenia ze sobą różnych pisanek, takie działania wymagają naprawdę ogromnego wyczucia. Unikajmy też stosowania pisanek do tekstów akapitowych  Ozdobne kroje pisma wyglądają dobrze, kiedy są użyte w nagłówkach, gdzie mamy 1-2 zdania, ale w kiedy zostanie napisany nimi cały tekst, to raczej będzie on nieczytelny.


3.
TESTUJ SWÓJ WYBÓR

Praktycznie nic na świecie nie odnosi sukcesu bez testów, w przypadku liter nie jest inaczej. Nie kończmy dobierania kroju pisma na pierwszej parze, która nawinie nam się z listy! Najlepiej jest stworzyć sobie kilka zestawień, np. używając “Lorem ipsum”. To  tekst, który nic nie znaczy, ale świetnie demonstruje jak wyglądają fonty i pozwala skupić się na wyglądzie tekstu, bez koncentrowania się na jego treści. Dobrane przez nas kroje powinny pasować do charakteru publikacji. Jeśli nie jesteśmy pewni czy dane zestawienie jest odpowiednie, to możemy sprawdzić podpowiedzi, które ma dla nas np. Google Fonts. Czy wiecie, że każdy z krojów ma na końcu swojej strony podpowiedzi jakie kroje do niego pasują? Można tam przetestować je niemalże “na żywo”.

Źródło: Google Fonts

Mam nadzieję, że trochę rozjaśniłam Wam temat dobierania do siebie krojów pisma.
Jeśli macie pytania — chętnie odpowiem na nie w komentarzach.

Enjoy!!

Magda
O Autorze

Inżynier informatyki z wielkim sercem do… designu! Projektantka UI & UX, web designer oraz nauczyciel akademicki WIT. Właścicielka najpiękniejszego bloga w sieci :)

PODOBNE WPISY

24 bluzy z fajną (i dobrą) typografią
24 bluzy z fajną (i dobrą) typografią
November 13, 2017
8 darmowych fontów w stylu vintage
8 darmowych fontów w stylu vintage
September 26, 2017
Kolejne 7 fontów, od których trzymam się z daleka (i wam też radzę)
Kolejne 7 fontów, od których trzymam się z daleka (i wam też radzę)
August 07, 2017
6 darmowych fontów z ozdobnikami
April 29, 2017
6 najczęstszych błędów w formatowaniu treści
March 06, 2017
Jak zrobić logo?
January 09, 2017
Tekst po okręgu w Photoshopie
December 16, 2016
Jak zrobić złoty napis w Photoshop’ie
September 01, 2016
Błędy w tworzeniu napisów na zdjęcia lub grafiki
August 10, 2016
  • Supeeeeer! Dzięki za ten przydatny post

  • Na kursie Adobe łączenie czcionek wydawało mi się tak samo trudne, jak rysowanie wektorów. Moja zmora. Dlatego tak lubię oglądać Twoje grafiki

    • Super! Łączenie nie jest takie trudne, trzeba kombinować i próbować