Ozdobniki kaligraficzne w fontach odręcznych
Wybór fontów imitujących pismo odręczne jest olbrzymi. Pisałam o tym całkiem niedawno. Poza listą bezpłatnych krojów pisma z polskimi znakami w tym stylu, przygotowałam tez kilka porad, jak ich używać. Często wraz z fontami ozdobnymi pojawia się pytanie — jak dodawać do nich ozdobniki, czyli elementy kaligraficzne. Takie „wywijaski” przy literach urozmaicają grafiki z typografią, ale trzeba umieć z nimi pracować i znać umiar. Dodatkowo też musicie wiedzieć, że fonty posiadające takie rozszerzenia, są w większości płatne (szczególnie jeśli chcemy mieć dużą ilość elementów). Nie ma jednej metody ich implementacji, ale przybliżę dwie, które są najwygodniejsze i najbardziej estetyczne.
Zacznę od najważniejszej informacji, która będzie kluczowa z tym poradniku: wiele fontów nie ma dodatkowych elementów kaligraficznych i jeśli chcecie je do wybranego kroju pisma dodać, to lepiej zmieńcie font na taki, który ma w swoim rozszerzeniu ozdobniki. Macie wtedy gwarancję, że będą one dopasowane stylem oraz grubością kreski i nie będą wyglądać sztucznie. W innym wypadku trzeba mieć naprawdę olbrzymie wyczucie i umiejętności w zakresie typografii, żeby uzyskać naturalny efekt w foncie, który nie jest rozbudowany o takie zdobienia. Ozdobniki są wykazane tablicach znaków, kiedy na (dobrych!) stronach, z których je pobieracie. Spakowane są w paczce fontów, instalują się jako osobne pliki. Przykłady pokazałam niżej.
Ozdobniki kaligraficzne w fontach odręcznych
W gotowych plikach z fontami możemy spotkać dwa rodzaje plików z ozdobnikami:
- Fonty z osobnymi elementami kaligraficznymi, które należy ręcznie dopasować do liter
- Alfabety posiadające w swoich zasobach gotowe litery kaligraficzne
Użycie obu rozwiązań technicznie nie jest takie trudne, projektowo jest to już jednak wyzwanie! Ich wybór nie zależy od nas, a od twórców danego kroju pisma. Jeśli miał taki zamysł, że elementy kaligraficzne wkomponował w litery, to będzie nam się szybciej pracowało. Kiedy są one osobno, i musimy dodać je ręcznie, mamy za to większą elastyczność w używaniu dekoracji. Obie metody dopasowania mają swoje wady i zalety, opisałam je oczywiście niżej.
1.
Fonty z osobnymi elementami kaligraficznymi
Przykładowy font, który posiada osobne ozdobniki i litery, możecie zobaczyć poniżej. Jest to krój pisma Madina. W przypadku kroju takiego jak ten, należy dodać „wywijasa” już po przygotowaniu napisu. Można to zrobić za pomocną dowolnego programu graficznego, jak Photoshop czy Gimp.
UWAGI:
—> Po zainstalowaniu, na liście krojów pisma, elementy kaligraficzne pojawiają się jako osobny font:
—> Każdy z nich ma przypisaną literę:
Zaleta:
- możemy dopasować dowolny element do dowolnej litery, ponieważ nie ma sztywno przypisanych do litery ozdobników, dzięki temu osiągamy różnorodne, nieszablonowe efekty
Wada:
- pracochłonność, ponieważ elementy dekoracyjne trzeba ustawić ręcznie
2.
Fonty z gotowymi literami kaligraficznymi
Wygodniejsza metoda, bo nie musimy dopasowywać już ozdobników. Są one gotowe i używa się ich jako osobny font. Jeśli trafimy na dobry krój pisma, który ma sporo wersji, to mamy więcej możliwości projektowych. W przykładzie niżej pokazałam krój Bellwethaers. Ma on w swojej rodzinie ma wersje z krótkimi, długimi, bardzo długimi i zawijanymi literami!
—> Po zainstalowaniu, na liście krojów pisma, elementy kaligraficzne pojawiają się jako osobny font:
—> Każdy z nich ma obustronnie przypisaną literę, gdzie np. mała litera wywija w lewo, a duża w prawo
Zaleta:
- szybki efekt — dzięki temu, że mamy gotowe litery, nie tracimy czasu na dopasowanie do nich elementów kaligraficznych
Wada:
- brak elastyczności w dopasowaniu elementów kaligraficznych, nie można ustawić ich ręcznie w edycji fontu, a jedynie przy manipulacji „krzywymi”
Dodatkowo
Oczywiście możecie też skorzystać z paczek z ozdobnikami, które nie należą do żadnych fontów. Znajdziecie takie na stronach typu Creative Market. Jest to najtrudniejsza droga, bo tak jak wspomniałam wyżej, wymaga sporych umiejętności i wyczucia. Sama czasem korzystam z takich dopasowań, ale znacznie bardziej wolę fonty z gotowymi rozszerzeniami kaligraficznymi, bo łatwiej jest zachować naturalność liter.
Jakie darmowe kroje posiadają rozszerzenia kaligraficzne? Możecie sprawdzić np. Sverige Script, Before the Rain lub Some Weatz, i na nich przećwiczyć dodawanie ozdobników. Samo ich używanie nie wystarczy, żeby robić śliczne grafiki. Trzeba trochę poćwiczyć, żeby osiągnąć zadowalające efekty, obejrzeć sporo inspiracji, a i umiejętność projektowania nie jest tu bez znaczenia. Warto pamiętać o zasadzie: mniej znaczy więcej!
Enjoy!!
- 25 May 2016
- 5 komentarzy
- 4
- typografia