Autor  

Ozdobniki kaligraficzne w fontach odręcznych


Wybór fontów imitujących pismo odręczne jest olbrzymi. Pisałam o tym całkiem niedawno. Poza listą bezpłatnych krojów pisma z polskimi znakami w tym stylu, przygotowałam tez kilka porad, jak ich używać. Często wraz z fontami ozdobnymi pojawia się pytanie — jak dodawać do nich ozdobniki, czyli elementy kaligraficzne. Takie „wywijaski” przy literach urozmaicają grafiki z typografią, ale trzeba umieć z nimi pracować i znać umiar. Dodatkowo też musicie wiedzieć, że fonty posiadające takie rozszerzenia, są w większości płatne (szczególnie jeśli chcemy mieć dużą ilość elementów). Nie ma jednej metody ich implementacji, ale przybliżę dwie, które są najwygodniejsze i najbardziej estetyczne.

Zacznę od najważniejszej informacji, która będzie kluczowa z tym poradniku: wiele fontów nie ma dodatkowych elementów kaligraficznych i jeśli chcecie je do wybranego kroju pisma dodać, to lepiej zmieńcie font na taki, który ma w swoim rozszerzeniu ozdobniki. Macie wtedy gwarancję, że będą one dopasowane stylem oraz grubością kreski i nie będą wyglądać sztucznie. W innym wypadku trzeba mieć naprawdę olbrzymie wyczucie i umiejętności w zakresie typografii, żeby uzyskać naturalny efekt w foncie, który nie jest rozbudowany o takie zdobienia. Ozdobniki są wykazane tablicach znaków, kiedy na  (dobrych!) stronach, z których je pobieracie. Spakowane są w paczce fontów, instalują się jako osobne pliki. Przykłady pokazałam niżej.


Ozdobniki kaligraficzne w fontach odręcznych

W gotowych plikach z fontami możemy spotkać dwa rodzaje plików z ozdobnikami:

  1. Fonty z osobnymi elementami kaligraficznymi, które należy ręcznie dopasować do liter
  2. Alfabety posiadające w swoich zasobach gotowe litery kaligraficzne

Użycie obu rozwiązań technicznie nie jest takie trudne, projektowo jest to już jednak wyzwanie! Ich wybór nie zależy od nas, a od twórców danego kroju pisma. Jeśli miał taki zamysł, że elementy kaligraficzne wkomponował w litery, to będzie nam się szybciej pracowało. Kiedy są one osobno, i musimy dodać je ręcznie, mamy za to większą elastyczność w używaniu dekoracji. Obie metody dopasowania mają swoje wady i zalety, opisałam je oczywiście niżej.


1.

Fonty z osobnymi elementami kaligraficznymi


Przykładowy font, który posiada osobne ozdobniki i litery, możecie zobaczyć poniżej. Jest to krój pisma Madina. W przypadku kroju takiego jak ten, należy dodać „wywijasa” już po przygotowaniu napisu. Można to zrobić za pomocną dowolnego programu graficznego, jak Photoshop czy Gimp.

Ozdobniki kaligraficzne w fontach odręcznych

Krój pisma Madina Script

UWAGI:

—> Po zainstalowaniu, na liście krojów pisma, elementy kaligraficzne pojawiają się jako osobny font:

font kaligraficzny

—> Każdy z nich ma przypisaną literę:

jak-dodac-ozdobniki-do-fontow

Zaleta:

  • możemy dopasować dowolny element do dowolnej litery, ponieważ nie ma sztywno przypisanych do litery ozdobników, dzięki temu osiągamy różnorodne, nieszablonowe efekty

Wada:

  • pracochłonność, ponieważ elementy dekoracyjne trzeba ustawić ręcznie

 


2.

Fonty z gotowymi literami kaligraficznymi


Wygodniejsza metoda, bo nie musimy dopasowywać już ozdobników. Są one gotowe i używa się ich jako osobny font. Jeśli trafimy na dobry krój pisma, który ma sporo wersji, to mamy więcej możliwości projektowych. W przykładzie niżej pokazałam krój Bellwethaers. Ma on w swojej rodzinie ma wersje z krótkimi, długimi, bardzo długimi i zawijanymi literami!

Krój pisma Bellwethaers

Krój pisma Bellwethaers

—> Po zainstalowaniu, na liście krojów pisma, elementy kaligraficzne pojawiają się jako osobny font:

pisanki z wywijasami

—> Każdy z nich ma obustronnie przypisaną literę, gdzie np. mała litera wywija w lewo, a duża w prawo
jak-zrobic-wywijasy-do-liter

Zaleta:

  • szybki efekt — dzięki temu, że mamy gotowe litery, nie tracimy czasu na dopasowanie do nich elementów kaligraficznych

Wada:

  • brak elastyczności w dopasowaniu elementów kaligraficznych, nie można ustawić ich ręcznie w edycji fontu, a jedynie przy manipulacji „krzywymi”

Dodatkowo


Oczywiście możecie też skorzystać z paczek z ozdobnikami, które nie należą do żadnych fontów. Znajdziecie takie na stronach typu Creative Market. Jest to najtrudniejsza droga, bo tak jak wspomniałam wyżej, wymaga sporych umiejętności i wyczucia. Sama czasem korzystam z takich dopasowań, ale znacznie bardziej wolę fonty z gotowymi rozszerzeniami kaligraficznymi, bo łatwiej jest zachować naturalność liter.


Jakie darmowe kroje posiadają rozszerzenia kaligraficzne? Możecie sprawdzić np.  Sverige ScriptBefore the Rain lub Some Weatz, i na nich przećwiczyć dodawanie ozdobników. Samo ich używanie nie wystarczy, żeby robić śliczne grafiki. Trzeba trochę poćwiczyć, żeby osiągnąć zadowalające efekty, obejrzeć sporo inspiracji, a i umiejętność projektowania nie jest tu bez znaczenia. Warto pamiętać o zasadzie: mniej znaczy więcej!

Enjoy!!

magda

dr inż. Magda Mirkowicz
O Autorze

Doktor nauk o mediach, inżynier Informatyki Stosowanej. Zajmuje się profesjonalnym projektowaniem grafiki użytkowej. Od kilkunastu lat wykłada na największym kierunku Grafika w Polsce.

PODOBNE WPISY

TOP 5 ulubionych par krojów pisma – czerwiec
June 13, 2022
Najczęstsze błędy typograficzne
June 06, 2022
6 krojów pisma, których należy unikać
March 27, 2022
8 par klasycznych fontów dla profesjonalistów
January 11, 2022
8 par darmowych fontów na zaproszenia ślubne (i nie tylko)
8 par darmowych fontów na zaproszenia ślubne (i nie tylko)
November 10, 2020
12 sprawdzonych par darmowych fontów
May 05, 2020
8 najlepszych książek o typografii
8 najlepszych książek o typografii
September 17, 2018
Jakie kroje pisma będą modne w 2018 roku?
Jakie kroje pisma będą modne w 2018 roku?
January 02, 2018
24 bluzy z fajną (i dobrą) typografią
24 bluzy z fajną (i dobrą) typografią
November 13, 2017